اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD)

اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD)

اکثر ما کودکانی را دیده ایم که آرام و قرار نداشته و به شدت پر جنب و جوش هستند. وقتی رفتار آن ها را زیر ذره بین قضاوت قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که آن ها بیش فعال هستند. اما آیا چسباندن این برچسب  تنها بخاطر فعالیت زیاد آن هاست؟ آیا اختلال بیش فعالی را می توان در جنب و جوشی ساده خلاصه کرد؟ کودکی که به اصطلاح از دیوار راست بالا می رود می تواند اختلال داشته باشد؟ باید بگوییم که خیر تنها داشتن چند نشانه نمی تواند کودکی را در طیف اختلالات بیش فعالی قرار دهد.

در ادامه این مقاله با توجه به توضیحات دکتر امیرهوشنگ باقری روانپزشک به بررسی علائم و نشانه های این اختلال می پردازیم:

اختلال کم توجهی – بیش فعالی

اختلال (ADHD) از جمله اختلالاتی است که شیوع قابل توجهی بین کودکان دارد. این اختلال با کم بودن توجه و انجام بیش از اندازه فعالیت بدنی مشخص می شود.

این اختلال از کودکی آغاز شده و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. اغلب کودکانی که این اختلال را دارند در مدرسه به عنوان دانش اموز پر سرو صدا شناخته می شوند. این کودکان توانایی کنترل اعمال خود را ندارند و نمی توانند فعالیت خود را کم کرده و یا آن را کنترل کنند.

میزان شیوع این اختلال در پسران بیشتر از دختران بوده و معمولا از دوران مدرسه آغاز می شود.

اگر بخواهیم منشاء این اختلال را از نظر زیستی بنگریم باید آن را اختلال در فعالیت لب پیشانی بدانیم. این لب مسئول برنامه ریزی و سازماندهی مدیریت و ایجاد توازن در کارها است. این افراد به دلیل کاهش فعالیت لب پیشانی در انجام این فعالیت ها دچار مشکل هستند. آن ها توانایی برنامه ریزی را نداشته و از سازماندهی فعالیت هایشان عاجز هستند. آنطور که رویکرد زیستی این اختلال ر ا توجیه می کند فعالیت بیش از حد این افراد بخاطر جبران کم بودن فعالیت لب پسشانی است.

نشانه های اختلال کم توجهی – و بیش فعالی

اختلال (ADHD) همانطور که از نام آن پیداست از دو بخش کم توجهی و بیش فعالی تشکیل شده است . به این معنا که نقص توجه در این کودکان نیز می بایست به میزان فعالیت زیاد این کودکان مورد توجه قرار گیرد. تکانشگری نیز از دیگر نشانه های اختلال بیش فعالی است، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

اما هر کدام از این سه  بخش با چه نشانه هایی شناخته می شوند؟

علام نقص توجه در اختلال (ADHD)

  • خیالبافی
  • پریشانی
  • عدم توانایی در دنبال کرن فعالیت ها
  • عدم توجه و استباهات مکرر
  • فراموشکاری
  • گم کردن وسایل شخصی
  • ناتوانی در گوش سسپردن به صحبت های دیگران
  • عدم علاقه به فعالیت های آرام و نشسته

علائم بیش فعالی در اختلال (ADHD)

  • بی قراری و ایجاد سر و صدا
  • پر فعالیتی و عدم علاقه به نشستن
  • صحبت کردن بیش از اندازه
  • عدم خستی پس از فعالیت های بسیار

تکانش گری اختلال (ADHD)

  • شکل تکانشی بیش فعالی به این صورت است که این کودکان رفتارهایی را نشان می دهند که گویی فکر قبلی برای انجان نداشته اند و در واقع فی البداهه آن را انجام داده اند.
  • این کودکان موجب آزار اطرافیان می شوند و با کار هایشان آرامش همه را بر هم می زنند.
  • معمولا در پاسخ به سوالات تند هستند.
برای مشاوره و تعیین وقت قبلی جهت درمان اختلال کم توجهی – بیش فعالی  با گروه روانپزشکی دکتر امیر هوشنگ باقری با شماره 88012022 – 09100204269 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

علت اختلال کمی توجه و بیش فعالی

این اختلال می تواند با توجه به رویکرد های مختلف دلایل مختلفی نیز داشته باشد. اما آنچه در این اختلال قابل تامل است، تاثیر وراثت در ایجاد این اختلال است.

از دلایل به وجود آمدن این اختلال می توان موارد زیر را نام برد:

  • وراثت
  • عد تعادل شیمی مغز
  • عواملی نظیر سیگار کشیدن و استفاده از الکل در دوران بارداری که می تواند در سلامت مغز تاثیر گذار باشد.
  • اختلالات مغزی یا همان اختلال در لب پیشانی مغز

تشخیص اختلال (ADHD)

راه تشخیص اختلال کم توجهی و بیش فعالی به دو صورت است:

  تشخیص بیش فعالی

  1. داشتن نشانه ها به مدت 6 ماه
  2. داشتن حداقل 6 نشانه از نشانه های ذکر شده
  3. داشتن حداقل 5 سال سن
  4. شروع نشانه ها پیش از 7 سالگی

تشخیص بی توجهی یا نقص توجه

  1. داشتن نشانه ها به مدت 9 ماه
  2. داشتن حداقل 6 نشانه از نشانه های ذکر شده
  3. داشتن حداقل 5 سال سن
  4. شروع نشانه ها پیش از 7 سالگی

درمان اختلال کم توجهی- بیش فعالی

برای درمان اختلال (ADHD) می توان از دو مسیر روان درمانی و یا دارو درمانی بهره برد. اما دانستن این نکته ضروری است که درمان قطعی برای این اختلال وجود نداشته و استفاده از دارو درمانی و یا روان درمانی تنها برای کنترل این اختلال است.

دارو درمانی

برای اختلال (ADHD) باید از دارو های محرک استفاده کرد که با بالا بردن فعالیت لب پیشانی بتوان فعالیت خارجی کودک را تا حدی کاهش داد.

روان درمانی

در این نوع از درمان برای اختلال کم توجهی – بیش فعالی اغلب روی کنترل رفتار و اصلاح آن تمرکز می شود، به این صورت که مهارت آموختن را به کودک می آموزند، در مرحله بعد اصلاح رفتار به این معنا که کودک بتواند رفتار خوب را جایگزین رفتار بد کند را اموزش می دهند.

برخی از روان درمانی ها نیز بر ایجاد مهارت های اجتماعی تمرکز کرده و به کودکان رفتارهای اجتماعی مثل رعایت نوبت ، تقسیم کردن و گوش دادن به حرف های اطرافیان را آموزش می دهند.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی جهت درمان اختلال کم توجهی – بیش فعالی  با گروه روانپزشکی دکتر امیر هوشنگ باقری با شماره 88012022 – 09100204269 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

سیر درمانی اختلال

این اختلال همانطور که اشاره شد، درمان کامل و قطعی نداشته و تمامی درمان ها برای کنترل  اختلال و جلوگیری ازپیشرفت آن است . اما پیش آگهی اختلال (ADHD) با توجه به رعایت دستورالعمل هایی که یک روانپزشک ارائه می کند، می تواند مثبت و یا منفی باشد. در واقع همه چیز به مهارت روانپزشک در ارائه راه حل های مناسب و نیز اعمال آن توسط مراجع بستگی دارد.

پاسخ

10 + چهار =

Call Now Button